NEWSLETTER
Zapisz się
Wyrejestruj
|
|
|
.
|
"TEATR XXI WIEKU. EAST MEETS WEST – WEST MEETS EAST"
|
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach
Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego
na lata 2007-2013.
Działanie 8.2 Budowanie pozycji Małopolski w
europejskich sieciach współpracy |
Z inicjatywy Teatru im. Juliusza Słowackiego w
Krakowie, w wyniku zawartych porozumień, 10 europejskich teatrów
Teatr Woskresinnia realizuje
w latach 2011-2013 projekt p.n. "Teatr 21 wieku. East meets West -
West meets East". Uczestniczące w projekcie teatry wyznaczyły cele projektu m.in.:
-
Odnotowanie
istotnych przemian, jakie teatrowi europejskiemu przyniosło
ostatnie dziesięciolecie i zbadanie relacji tych
przemian do tradycji teatralnej XX wieku.
-
Ocena ich znaczenia
dla aktualnej kondycji teatru i dla jego perspektyw.
-
Porównanie praktyk
teatralnych z obszarów Wschodniej i Zachodniej Europy.
|
Lider projektu:
|
|
TEATR IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO
(Kraków, Polska)
|
Partnerzy:
I.Szczegółowe cele projektu: |
|
.
Określenie i ocena
przemian we współczesnych praktykach scenicznych pod wpływem różnic
w sferze rozumienia i percepcji rzeczywistości (np. przejścia od
modelu linearno-sukcesywnego do symultanicznego i
wieloperspektywicznego), a także z uwagi na wiele innych najnowszych
zjawisk determinujących specyfikę współczesnego teatru, m.in.:
odwrotu od tradycyjnych form dzieła teatralnego (kariery
post-dramatu i performansu), ekspansji teatru politycznego, nowych
form angażowania widza, usuwania granic między sztuką wysoką i
popularną, ingerencji mediów i czynników technologicznych,
pojawienia się nowych stylów odbioru dzieła teatralnego, oraz całego
kompleksu przemian cywilizacyjno-kulturowych właściwych dla fazy
postmodernistycznej i post-postmodernistycznej.
2.
Ocena wartości tych przemian w kontekście
dwudziestowiecznych tradycji teatralnych i próba prognozowania ich
wpływu na przyszłość teatru.
3.
Odpowiedź na pytanie, czy przemiany te w
takim samym stopniu dotyczą obu wymienionych obszarów (Wschodniej i
Zachodniej Europy), czy też da się tutaj dostrzec jakieś różnice,
spowodowane odmiennymi kontekstami kulturowymi, odrębnymi tradycjami
teatralnymi lub inną dynamiką przemian historycznych, społecznych,
cywilizacyjnych i politycznych. A więc - czy w chwili obecnej
istnieją osobne języki/”światy” teatralne Wschodu i Zachodu Europy,
czy też - również w sferze teatru - znajdujemy się w „globalnej
wiosce”, w której wszelkie różnice i odmienności kodów estetycznych
i kulturowych zostały dawno zatarte. Ustalenie, jakie miejsce
zajmuje w tym złożonym kompleksie przemian teatr polski – czy jest
obszarem ich transferu i przewartościowywania, czy też swego rodzaju
„diasporą”, oporną na wpływy zewnętrzne.
4.
Określenie, czy w obu
wymienionych obszarach geograficznych i kulturowych, a także w
Polsce istnieją analogiczne linie podziału w sferze życia
teatralnego (np. teatr tradycyjny i nowoczesny, teatr politycznie
zaangażowany i politycznie obojętny, teatr „młodych” i teatr
„starych”, teatr artystyczny i popularny itp.).
5. Wielostronna i wielokierunkowa
wymiana doświadczeń oraz nawiązanie współpracy.
Zawartość merytoryczna projektu została podzielona na trzy grupy
tematyczne:
-
Tekst w teatrze XXI wieku
-
Sztuka
aktorska XXI wieku
-
Przestrzeń sceniczna współczesnego
teatru
|
II. ZAGADNIENIA SZCZEGÓŁOWE |
|
1. Tekst
w teatrze XXI wieku.
Temat kluczowy: Tekst, zdarzenie i
odpowiedzialność. |
2.
Sztuka aktorska XXI wieku. Temat kluczowy: Przemiany funkcji aktora
wobec ekspansji teatru politycznego i performansu |
3.
Przestrzeń sceniczna współczesnego teatru. Temat kluczowy: wpływ
technik multimedialnych na praktyki sceniczne w teatrze XXI wieku |
|
- aktualny status tekstu
dramatycznego w teatrze (ewolucja formalna: dramat – postdramat –
performans, konfliktowość czy współwystępowanie form?);
- wpływ przemian
formalnych i strukturalnych na tekst dramatu (konsekwencje
dezintegracji tradycyjnej struktury dramatycznej (epizacji i
dyskursywizacji dramatu, rozbijania tradycyjnej struktury
dramatycznej itp.);
- wpływ tzw. estetyki
performatywności na tekst sceniczny (tekst i zdarzenie czy tekst vs.
zdarzenie? Tekst jako partytura w zdarzeniu teatralnym, najnowsze
zjawisko „zanikania tekstu”, funkcja tekstu wobec aleatoryzmu itp.);
- znaczenie technik
„recyclingu” i „re-writingu” dla współczesnego dramatu;
- przemiany formalne i
strukturalne najnowszego dramatu wobec horyzontu oczekiwań
publiczności (renesans „klasycznego” tekstu teatralnego i piece bién
faite jako przeciwwaga dla destrukcji tradycyjnych form
dramatycznych - psychospołeczne i kulturowe przyczyny tego
zjawiska);
- dramat, postdramat,
perfomans a komunikacja z widzem (funkcja tekstu i zdarzenia
teatralnego w relacji z widzem, strategie wytwarzania wspólnoty
twórców i publiczności teatralnej, konflikty stylów odbioru, nowe
sposoby angażowania widza, interaktywność tekstu teatralnego - wady
i zalety tej tendencji itp.);
- rola tekstu i zdarzenia
teatralnego w najnowszym teatrze politycznym;
- polityczność teatru a
forma dramatu (ewolucja strategii polityczności: tekst aluzyjny,
zaangażowany i angażujący);
- kwestia
odpowiedzialności we współczesnym teatrze (co znaczy - dzisiaj -
odpowiedzialność przekazu i formy tekstu teatralnego?).
|
- aktorstwo „tradycyjne” i
„nowoczesne” – co znaczą obecnie te rozróżnienia i czy
są zasadne?;
- głos i ciało aktora - współistnienie czy
konflikt słownych i pozasłownych środków wyrazu aktorskiego w
najnowszym teatrze wobec ekspansji nowych form teatru „cielesnego”
(np. anglosaskiego physical theatre, francuskiego théâtre
du corps itp.);
- głos, ciało i płeć aktora jako obszar
eksperymentu scenicznego;
- relacja aktor-widz dawniej i dziś: dystans
sceniczny i „kultura obnażania”, problem granic obsceniczności i ich
zacierania;
- aktor czy performer? Wpływ performansu na
techniki gry aktorskiej, funkcja improwizacji w działaniach
scenicznych aktora;
- polityczne i etyczne aspekty gry aktorskiej
i nowych aktorskich strategii aktywizacji publiczności;
- najnowsze formy wyrazu scenicznego jako
wyzwanie dla współczesnego aktora.
|
-
-
scena w najnowszym teatrze – zasada „czwartej ściany” i jej
likwidacja;
-
- scena konwencjonalna i aneksja przestrzeni
pozascenicznych/pozateatralnych we współczesnym widowisku
teatralnym;
-
- kreacja- dokumentalność- symulacja;
-
- tradycyjna scenografia wobec aktualnych eksperymentów
scenograficznych (minimalizm, „pusta scena”, „teatr światła”,
„teatr kinematograficzny”, „teatr konkretny”, przestrzeń
„sztuki” i „życia” itp);
-
- nowe media w teatrze - jako inspiracja i jako integralny
składnik spektaklu, multimedialność współczesnego widowiska
teatralnego - jej znaczenie i przyczyny kulturowo-cywilizacyjne;
-
- techniki hologramowe
-
- nowe technologie w praktykach scenicznych i ich wpływ na
percepcję odbiorcy;
-
- teatr jako synteza sztuk - dawniej i dziś;
-
- spektakl teatralny jako wydarzenie multimedialne;
-
- współczesny teatr totalny - jego
tradycje, najnowsze przemiany i miejsce w dzisiejszej kulturze.
|
|
|
|
|
TEKST W TEATRZE XXI
WIEKU |
MIĘDZYNARODOWA
KONFERENCJA "Tekst, zdarzenie i odpowiedzialność w najnowszym
teatrze"
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
12 - 14 grudnia 2011 roku.
Jakim przemianom uległ teatr europejski w
ostatniej dekadzie? Jak mają się one do europejskich tradycji teatralnych?
Jak na dzisiejszy teatr wpłynął zwrot polityczny i performatywny? Czy
przemiany te w takim samym stopniu dotyczą teatrów
wschodnio i zachodnioeuropejskich? Te pytania
były tematem rozważań podczas
spotkania Teatrów Wschodu i Zachodu Europy w
Foyer Teatru im. J.
Słowackiego w dniach 12 - 14 grudnia 2011
roku.
|
Lanfranco
Li Cauli
(menedżer
marketingu i komunikacji społecznej)
Piccolo Teatro di Milano,
Mediolan
"Międzynarodowe i eurośród-ziemnomorskie
doświadczenie Piccolo
Teatro" |
|
Ludmila
Ostropolskaya
(krytyk
teatralny, kierownik literacki)
Teatr im. E.
Wachtangowa, Moskwa
„Rola
tekstu we współczesnym
dramacie.
|
|
Evgenia
Kuznetsova
(kierownik literacki)
Moskiewski Teatr Sowriemiennik, Moskwa
Adaptacje sceniczne prozy na przykładzie kilku realizacji w
Teatrze „Sowriemiennik”
|
|
|
|
|
|
|
|
Sabine
Zielke
(dramaturg)"Tekst i ciało w
niebezpieczeństwie"
Volksbühne am Rosa-Luxemburg- Platz
MexSchlüpfer (aktor)
"Znaczenie i
miejsce Volksbühne am Rosa-Luxemburg- Platz na niemieckiej
scenie teatralnej w relacji do tekstu i języka(ów)"
|
|
Didier Thibaut
(dyrektor
teatru)
La Rose des Vents (Metropolia Lille)
"Teatr tekstu,
teatr wyobraźni… Stare spory dawnego z nowoczesnym? Rozwój
artystyczny La Rose des Vents w latach 1995-2011”
|
|
Gintė Pranckūnaitė
(kierownik
literacki)
Państwowy Teatr Młody Litwy, Wilno
„Publiczne czytania
dramatu: w poszukiwaniu nowych tekstów”
|
|
|
|
|
|
|
|
Dodo
Gombar
(reżyser, dyrektor artystyczny)
Svandovo
Divadlo na Smichove, Praga„
"Podróż od teatru w twoim umyśle do
teatru dla umysłu” |
|
Anna
Halas
(teatrolog,
wydawca tłumacz)Lwowski Akademicki
Teatr Woskresinnia, Lwów„ Zmierzając w stronę niewypowiedzianego: znaczenie ukryte poza tekstem (próba
zbadania działań pozatekstowych w zdarzeniu
teatralnym)”
|
|
Sergiy Wasiliev
(krytyk teatralny,
dziennikarz)
Kijowski Akademicki
Teatr Młody , Kijów
„Teatr w obliczu braku
autorytetów
|
|
|
Warsztaty dramaturgiczne prowadzili: |
|
Anna Burzyńska
(kierownik
literacki , dramatopisarka,
kierownik Katedry
Teorii Literatury WP UJ)
Teatr im. Juliusza
Słowackiego,
Kraków
„Polityczność i forma w najnowszym
teatrze” |
|
Stefanie
Carp
(dramaturg) |
|
”Nikołaj
Kolada
(dramatopisarz, aktor,
reżyser ) |
|
Eksperci: |
|
Małgorzata Sugiera
(teatrolog,
tłumaczka,
kierownik Katedry
Performatyki WP UJ) |
Mateusz Borowski
( teatrolog,
tłumacz, adiunkt w Katedrze Performatyki WP UJ) |
Iwan
Wyrypajew
(aktor,
reżyser, dramatopisarz) | |
Moderatorzy : Paweł Sztarbowski (Instytut Teatralny im. Z.
Raszewskiego w Warszawie) i Marcin
Kościelniak
("Didaskalia"). |
| |
SZTUKA AKTORSKA XXI WIEKU |
MIĘDZYNARODOWA
KONFERENCJA
„Aktor: ciało i słowo w najnowszym teatrze”
Teatr im. Juliusza
Słowackiego w Krakowie 29 - 31maja 2012 roku.
Kim są dzisiaj aktorzy teatralni?
Jak zmieniły się techniki gry aktorskiej na Wschodzie i
Zachodzie Europy w pierwszej dekadzie XXI wieku? Jak to
wygląda w Polsce? Jakie są konsekwencje tych przemian
dla współczesnego życia teatralnego i jak mają się one
do wcześniejszych tradycji teatralnych? Czy sztukę
aktorską można obecnie podzielić na „tradycyjną” i
„nowoczesną”? Co znaczą te określenia i czy są zasadne?
Czy w dzisiejszym teatrze ważniejszą rolę odgrywa głos
czy ciało aktora? Czy takie podziały mają sens? Czy
obecna popularność rozmaitych form „teatru ciała”
zagraża słowu scenicznemu? Czy aktor zostanie usunięty
ze sceny przez performera? Jak przedstawia się aktualnie
relacja aktora i widza? Czy dystans sceniczny ulega
zatarciu, a widz – na równi z aktorem – staje się
współtwórcą przedstawienia? Jakie formy
eksperymentowania z głosem, ciałem, płcią seksualnością
aktora spotykamy w dzisiejszych praktykach teatralnych?
Czy są jakieś granice takich eksperymentów, czy też
wszystko jest dozwolone? Czy często dziś spotykana
nagość i obsceniczność w teatrze jest zjawiskiem
artystycznym, czy służy jedynie prowokacji? Jaką funkcję
pełni aktor w tzw. „teatrze politycznym”? I jak rysuje
się przyszłość gry aktorskiej wobec ekspansji technik
medialnych w teatrze, nierzadko rezygnujących z
bezpośredniości przekazu?
O tych i wielu innych problemach będziemy chcieli
porozmawiać z zaproszonymi na nasze majowe spotkanie gośćmi: Markiem
Geurdenem z Teatru Jeana Fabre’a w Antwerpii, Andrzejem Sewerynem z
Teatru Polskiego w Warszawie, z reprezentantami dziewięciu znaczących
teatrów europejskich - m. in. Piccolo Teatro di Milano, Volksbühne z
Berlina, Teatrów im. Wachtangowa i Sovremiennika z Moskwy, Svandovo
Divadlo na Smichowe z Pragi oraz teatrów z Francji, Ukrainy i Litwy, a
także z teatrologami, krytykami teatralnymi, menedżerami i animatorami
życia teatralnego, oraz studentami szkół teatralnych. Dla wszystkich
chętnych, których bardzo serdecznie zapraszamy, wstęp na Konferencję
jest wolny.
|
|
|
|